Humboldt-ProMINT-Kolleg

Ausgewählte Publikationen

2021

  • Beniermann, A., Mecklenburg, L. & Upmeier zu Belzen, A. (2021). Reasoning on Controversial Science Issues in Science Education and Science Communication. Education Sciences, 11(9), 522. https://doi.org/10.3390/educsci11090522
  • Hassan, A., Pinkwart, N., & Shafi, M. (2021). Serious games to improve social and emotional intelligence in children with autism. Entertainment computing, 38(1). https://doi.org/10.1016/j.entcom.2021.100417
  • Hosoya, G., Blömeke, S., Eilerts, K., Jenßen, L., & Eid, M. (2021). Absolute and relative judgment accuracy: Early childhood teachers' competence to evaluate children's mathematical skills. Frontiers in Psychology, 12(701730). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.701730
  • Jenßen, L., Eid, M., Szczesny, M., Eilerts, K., & Blömeke, S. (2021). Development of early childhood teachers' knowledge and emotions in mathematics during transition from teacher training to practice. Journal of Educational Psychology, 113(8), 1628-1644. https://doi.org/10.1037/edu0000518
  • Jenßen, L., Gierlinger, F., & Eilerts, K. (2021). Pre-service teachers' enjoyment and ICT teaching self-efficacy in mathematics - An application of control-value theory. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 37(3), 183-195. https://doi.org/10.1080/21532974.2021.1929585
  • Kranz, J. & Tiemann, R. (2021). Multitouch-Learning-Books im Chemieunterricht, analog-digitale Lernumgebung zu Feuer & Flamme mit Realexperimenten. Der Mathematisch-Naturwissenschaftliche Unterricht, MNU, S. 240-245.
  • Krüger, D. & Upmeier zu Belzen, A. (2021): Kompetenzmodell der Modellierkompetenz – Die Rolle abduktiven Schließens beim Modellieren. ZfDN. https://doi.org/10.1007/s40573-021-00129-y
  • Upmeier zu Belzen, A.; Engelschalt, P. & Krüger, D. (2021). Modeling as Scientific Reasoning - The Role of Abductive Reasoning for Modeling Competence. Education Science, 11(9), 495. https://doi.org/10.3390/educsci11090495

2020

  • Beyer, S., & Eilerts, K. (2020). Mit mobile learning Professionalisierungsprozesse von (angehenden) Mathematik-Lehrkräften in Fort- und Ausbildung unterstützen. In K. Kaspar, M. Becker‐Mrotzek, S. Hofhues, J. König, & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule, Digitalisierung (S. 395-400). Waxmann.
  • Filler, A. (2020). Methodische Verbesserung des Geometrieunterrichts durch vielseitige Verwendung von Anschauungsmitteln aus Normteilen – Dynamische Geometrie mit dem Metallbaukasten? In A. Filler & A. Lambert (Hrsg.), Geometrie als Quelle von Bildung: Anwenden, Strukturieren, Problemlösen (S. 27-40). Franzbecker.
  • Ghomi, M., Dictus, C., Pinkwart, N., Tiemann, R. (2020). DigCompEdu für MINT - Konkretisierung der digitalen Kompetenz von MINT-Lehrkräften. k:ON - Kölner Online Journal für Lehrer*innenbildung, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.18716/ojs/kON/2020.1.1
  • Jenßen, L., Hosoya, G., Jegodtka, A., Eilerts, K., Eid, M., & Blömeke, S. (2020). Effects of early childhood teachers' mathematics anxiety on the development of children's mathematical competencies. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H.A. Pant, M. Toepper, & C. Lautenbach (Eds.), Student learning in German higher education (pp. 141-162). Springer Fachmedien Wiesbaden.
  • Klaue, K., Oehlschläger, P., Zender, R., Siebert, E., Lucke, U., Herbst, U. & Hefner, M. (2020). Automatisierung im Verhandlungstraining durch den Einsatz intelligenter Dialogsysteme und Virtual Reality. In: Proceedings der 15. Internationalen Tagung Wirtschaftsinformatik (WI2020), GITO mbH Verlag. https://doi.org/10.30844/wi_2020_t3-klaue
  • Meister, S., Krell, M. Göhner, M. & Upmeier zu Belzen, A. (2020): Pre-service Biology Teachers’ Responses to First-Hand Anomalous Data During Modelling Processes. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-020-09929-7
  • Tiemann, R. & Annaggar, A. (2020). A framework for the theory-driven design of digital learning environments (FDDLEs) using the example of problem-solving in chemistry education, Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1826981
  • Upmeier zu Belzen, A. & Beniermann, A. (2020). Naturwissenschaftliche Grundbildung im Fächerkanon der Schule. Zeitschrift für Pädagogik, 2020(5), 642-665.
  • Weise, M., Zender, R. & Lucke, U. (2020). How can I grab that? – Solving issues of interaction in VR by choosing suitable selection and manipulation techniques. i-com, 19(2), De Gruyter. https://doi.org/10.1515/icom-2020-0011
  • Zender, R., Ifenthaler, D., Leonhardt, T. & Schumacher, C. (Hrsg.) (2020). DELFI 2020 – Die 18. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., Köllen Druck & Verlag GmbH. https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/34203
  • Zender, R., Sander, P., Weise, M., Mulders, M., Lucke, U. & Kerres, M. (2020). HandLeVR: Action-oriented Learning in a VR Painting Simulator. In: Popescu, E., Hao, T., Hsu, TC., Xie, H., Temperini, M., Chen, W. (eds), Emerging Technologies for Education – Proceedings of the 4th International Symposium on Emerging Technologies for Education, Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38778-5_6

2019

  • Ludwig, T., Priemer, B. & Lewalter, D. (2019). Assessing Secondary School Students’ Justifications for Supporting or Rejecting a Scientific Hypothesis in the Physics Lab. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09862-4
  • Priemer, B., Eilerts, K., Filler, A. Pinkwart, N., Rösken-Winter, B., Tiemann, R. & Upmeier zu Belzen, A. (2019). A framework to foster scientific problem-solving in STEM and computing education. Research in Science & Technological Education, 3(2), 1-26. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1600490
  • Priemer, B. & Roth, J. (Hrsg.) (2019). Lehr-Lern-Labore - Konzepte und deren Wirksamkeit in der MINT-Lehrpersonenbildung. Heidelberg: Springer Spektrum. https://doi.org/10.1007/978-3-662-58913-7
  • Sonnenschein, I.; Koenen, J.; Tiemann, R. (2019). Wissenschaftliches Denken von Lehramtskandidaten – eine explorative Studie im Fach Chemie. In Fachdidaktische Forschung zur Lehrerbildung, Leuders, T.; Christophel, E.; Hemmer, M.; Korneck, F.; Labudde, P., Eds. Waxmann Verlag: 2019; pp 215 - 225.
  • Upmeier zu Belzen, A., Alonzo, A., Krell, M. & Krüger, D. (2019). Learning progressions and competence models in science education – a comparative analysis. Selected Papers from the ESERA (European Science Education Research Association) 2015 Conference. Springer.
  • Wiepke, A., Richter, E., Zender, R., & Richter, D. (2019). Einsatz von Virtual Reality zum Aufbau von Klassenmanagement-Kompetenzen im Lehramtsstudium. In: DeLFI 2019 – Die 17. E-Learning Fachtagung Informatik, Gesellschaft für Informatik e.V., 133-144. https://doi.org/10.18420/delfi2019_319
  • Zender, R., Knoth, A. H., Fischer, M. H., & Lucke, U. (2019). Potentials of Virtual Reality as an Instrument for Research and Education. i-com, 18(1), De Gruyter. https://doi.org/10.1515/icom-2018-0042